Nijpend tekort aan laadpalen elektrische auto’s

De succesvolle opkomst van de elektrische wagens luidt een nieuw en positief energietijdperk in. Jammer genoeg kampen we daardoor in België en een aantal andere Europese landen met een nijpend tekort aan laadpalen. Aangezien zonder laadpalen elektrische auto’s niet veel nut hebben, is dit een probleem dat snel aangepakt moet worden. De verkoop van elektrische wagens stijgt immers dubbel zo snel als er laadpalen geïnstalleerd worden.

Eenvoudig opladen

Meer elektrische wagens dan laadpalen

De afgelopen 3 jaar is het aantal verkochte elektrische wagens in de EU verdubbeld. Helaas is het aantal publieke laadpunten deze evolutie niet gevolgd. Momenteel staan er in Vlaanderen een 38-tal snelladers, vooral langs de snelwegen. Dat is erg weinig. Daardoor heeft de eigenaar van een elektrische auto geen garantie dat hij zijn voertuig kan opladen als hij aan een laadpunt komt. Als dit probleem op lange termijn blijft bestaan, zullen mensen weer ontmoedigd geraken om een elektrische wagen aan te schaffen.

Oorzaken te weinig laadpalen elektrische auto’s

In Europa worden er steeds meer snellaadpalen of DC-laadpalen geïnstalleerd, bijvoorbeeld langs de snelwegen. De installatie daarvan duurt in België zo’n 3 jaar. Bij onze noorderburen duurt het doorgaans een 4-tal maanden. Bij ons is de procedure dan ook iets ingewikkelder dan in Nederland. Er moeten vergunningen worden aangevraagd, die moeten op hun beurt worden goedgekeurd, de netbeheerder moet de installatie voorbereiden, … Gemeentebesturen zijn ook niet echt vertrouwd met de technologie. Volgens de huidige complexe vergunningsprocedure kan de goedkeuring van dergelijke vergunningen daardoor enorm lang aanslepen. Na een openbaar onderzoek moet het dossier ontvankelijk worden verklaard. Dan zijn de meeste procedures al 2 tot 3 maanden verder. Daarna moet de beslissing nog vallen en kan er een beroepstermijn ingesteld worden. Dus een doorsnee procedure kan tussen de 6 en de 9 maanden in beslag nemen voor die rond is. Pas dan kunnen de werkzaamheden aanvangen.

Het is ironisch, zo’n lange procedure voor laadpalen waarmee je je wagen op zo’n klein kwartiertje kunt bijladen om 100 kilometer verder te geraken, of zelfs méér! Dit type laadpalen vraagt ook enorm veel energie. Daardoor gebeurt het ook vaak dat er onvoldoende capaciteit is voor de installatie ervan. Het oplossen van dergelijke problemen vertraagt het proces nog meer. Hoe verderaf de dichtstbijzijnde elektriciteitscabine, hoe ingrijpender de werken om dergelijke laadpalen op het elektriciteitsnetwerk aan te sluiten.

DC-laadpalen zijn ook de duurste types. De kosten rusten meestal volledig op de schouders van de initiatiefnemer. Uiteindelijk komt die vaak tot de conclusie dat het rendement van zo’n laadpaal beperkt is.

Mogelijke oplossingen voor dit nijpend tekort aan laadpalen

Als de Vlaamse Overheid het vergunningsdecreet voor laadpalen zou aanpassen zou al een deel van het probleem opgelost zijn, namelijk de lange wachttijd. Indien men de vergunningsprocedure zou vervangen door een meldingsprocedure zouden de werken al na 2 tot 4 weken kunnen starten. Er moet ook meer onderzoek worden gedaan naar de stijgende vraag naar elektrische auto’s. Met een duidelijk plan kunnen de juiste locaties worden geselecteerd zodat de geplaatste laadpalen elektrische auto’s voldoende kunnen bevoorraden. De overheid zou ook de initiatiefnemers voor het installeren van laadpalen financieel een duwtje in de rug kunnen geven door een premie uit te reiken.

Met AC-laadpalen elektrische auto’s slim opladen!

DC-laders of snelladers werken met gelijkstroom. Wisselstroomladers voor elektrische wagens laden je wagen trager op maar toch zijn er een pak voordelen aan. Zo ondersteunen dit soort laadpalen elektrische auto’s van alle types, ook diegene die niet geschikt zijn voor snelladen. AC-laders hebben geen omvormer nodig en zijn dus gemakkelijker te installeren. Deze standaard AC-laadpalen zijn ook een pak voordeliger dan de snelladers. Als meer bedrijven en particulieren dus investeren in dit soort laadpalen, wordt het tekort aan snelladers in Vlaanderen minder problematisch.

Als je gebruik kunt maken van een DC-laadpaal op een locatie waar je wagen langdurig geparkeerd staat, zoals op de parking van je werkplek of thuis, vormt het feit dat het laden wat langer duurt geen enkel probleem meer. Veel bedrijven investeren al in hun eigen laadpalen voor hun elektrische bedrijfswagens, voor zichzelf of voor hun personeel. En ook particulieren overwegen steeds vaker de aankoop van een eigen laadpaal. Wie zelf zorgt voor betrouwbare laadplekken maakt zich onafhankelijk van het openbare aanbod en kan volop genieten van de vrijheid die elektrische auto’s bieden.

Wil jij onbeperkt op verkenning gaan met je elektrische wagen? Contacteer ons dan vrijblijvend voor een offerte.

Op een groendak zonnepanelen plaatsen? Een schitterend idee!

Wil je graag een groendak laten plaatsen of denk je eraan om zonnepanelen te laten installeren? Bedenk dan dat deze twee een prima combinatie vormen! Zo kan een groendak zonnepanelen…
Lees meer

Na afschaffing terugdraaiende teller: eenmalige compensatie

Wie zonnepanelen laat installeren voorziet voor een stuk in zijn eigen energie. Deze energie-autonomie wordt door onze overheid sterk gepromoot. Het is dan ook logisch dat je in dat geval…
Lees meer